Eiland Kos

Welkom bij eilandkos.nl

Reisverslag: Kos, fietsen en meer!

Tekst: Wendy Nikolidakis
Fotografie: Marjolein Vallenga en Wendy Nikolidakis

We gaan fietsen op Kos. Dat is het plan. We hebben al van zoveel mensen gehoord hoe leuk het is om op dit eiland te fietsen, dat we het zelf eens willen ervaren. Ik ben al twee keer op Kos geweest, maar moet bekennen dat ik er nog nooit gefietst heb, terwijl Kos in Nederland toch bekend staat als “fietseiland”. Tijd dus, om de proef op de som te nemen.

We vliegen om 6.00 uur ‘s ochtends met het vrolijk gedecoreerde vliegtuig van Sunweb richting Kos. Het is gek,  maar op de een of andere manier stelt het me gerust als ik in een vliegtuig stap, dat met bloemen en palmbomen is versierd! De vliegreis verloopt perfect en we komen al om 10.10 uur plaatselijke tijd aan op het vliegveld van Kos. De deur van het vliegtuig gaat open en als we de trap aflopen, voelen we de warme lucht ons tegemoet komen. Een vertrouwd en fijn gevoel. We worden opgewacht door een vriendelijke hostess en nadat we met de bus naar  hotel Kosta Palace in Kos stad zijn gebracht, willen we gaan inchecken. We hopen op een kamer met zeezicht natuurlijk. Het inchecken blijkt pas vanaf twee uur te kunnen, dus we laten de bagage in het hotel achter en wandelen Kos stad in. Het is een gezellig en mooi stadje. We zien palmbomen, cipressen en veel groene struiken en allerlei kleuren bloemen langs de weg en in de straatjes. We vergapen ons aan de vele zeilbootjes en toeristenbootjes in het haventje. Er staan veel kraampjes op de kade, waar vers gevangen vis wordt verkocht, rechtstreeks van de vissers. Katten komen erop af en als ze geluk hebben krijgen ze een visje toegeworpen. In Kos stad wemelt het van de indrukwekkende monumenten, zoals de stadsmuren, het kasteel, de antieke tempels, het theater, de agora, mozaïeken vloeren, byzantijnse kerken, de Hadji Hassan moskee  en de beroemde Hippocrates plataan. Kos stad is één groot openlucht museum. Wat een mooie plek om een aantal dagen te verblijven! We hebben trek gekregen, want we zijn al vanaf 2.00 uur ’s nachts op reis, dus we gaan op een terrasje zitten van een gezellig restaurantje met blauwe stoeltjes. We bestellen frappé, cola en een Griekse salade. De tomaten smaken weer als vanouds in Griekenland, sappig en zoet. Ook de feta is niet te vergelijken met de feta die we in Nederland bij de supermarkt kopen. Daarna bestellen we een pita met gyros en we kunnen er weer even tegen. Als het twee uur is, gaan we terug naar het hotel om in te checken. We krijgen de sleutel en openen de deur van de kamer. We zien de blauwe zee en hebben uitzicht op de haven. Yes!

Foto's Kos - Kos in beeld

Kos stad - Eiland Kos - Griekse Gids Foto 73 - Foto van De Griekse Gids Kos stad (Kos-stad) | Eiland Kos | Griekenland foto 105 - Foto van De Griekse Gids Kos stad - Griekse Gids foto 11 - Foto van De Griekse Gids Het Asklepion op Kos | Eiland Kos | Griekenland foto 9 - Foto van De Griekse Gids Bergdorp Zia - Eiland Kos -  Foto 42 - Foto van De Griekse Gids Het Asklepion op Kos | Eiland Kos | Griekenland foto 24 - Foto van De Griekse Gids Kos stad (Kos-stad) | Eiland Kos | Griekenland - Plataan van Hippocrates - Foto van De Griekse Gids Kos stad (Kos-stad) | Eiland Kos | Griekenland foto 108 - Foto van De Griekse Gids Kardamena Kos - Griekse Gids foto 13 - Foto van De Griekse Gids Kos stad en daar tegenover de Turkse kust bij Bodrum | foto 3 - Foto van De Griekse Gids Markos beach - Eiland Kos -  Foto 29 - Foto van De Griekse Gids Kos stad (Kos-stad) | Eiland Kos | Griekenland foto 65 - Foto van De Griekse Gids

meer foto's van Kos»

Griekse Gids Reizen Eilandhoppen Kaart Griekenland Griekse Gids Reizen ;

Fietsen naar Psalidi

Nadat we ons geïnstalleerd hebben in de kamer gaan we naar het zwembad dat zich op het dak bevindt. Uitzicht op zee en een zwembad om bij te komen. Dit is fantastisch! Vanavond zullen we naar de fietsverhuurder gaan om de fietsen op te halen. We krijgen van Sunweb namelijk drie dagen gratis een fiets, die we bij Moto Holidays mogen ophalen. We nemen een fiets met versnellingen en betalen daarvoor maar een euro per dag bij. We klimmen in de pedalen en zetten koers naar het fietspad van de stad. Het is heerlijk om in de vroege avond met de wind in de haren langs de zee over het fietspad van de stad te fietsen. We rijden langs het kasteel, richting Psalidi. Onderweg komen we een gezellig terras aan zee tegen. We parkeren de fietsen in de daarvoor bestemde fietsenrekken en gaan aan een tafeltje bij het water zitten. We bestellen een wijntje en genieten van het uitzicht op zee. We fietsen door, net zolang tot het fietspad ophoudt en keren weer terug. Het is echt een genot om in de avond te fietsen. We parkeren de fietsen bij het hotel, niet vergeten op slot te zetten natuurlijk en gaan nog even wat eten. We kiezen deze keer voor de “Fish house”, het bekendste plekje van Kos, met de typisch Griekse tafereeltjes, met gekleurde stoelen, tafeltjes, bloempotten etc. We eten hier voortreffelijk en genieten van de sfeervolle plek. Toch wel moe van de reis en de fietstocht gaan we naar onze hotelkamer.

Fietsen naar Tigaki

Uitgerust worden we de volgende morgen wakker en we gaan eens kijken wat het ontbijt te bieden heeft. Nou dat liegt er niet om, een prima assortiment van allerlei heerlijke producten lacht ons tegemoet. Van spiegeleitjes tot Griekse yoghurt en heerlijke galaktoboureko en baklava. Het is maar goed dat we vandaag gaan fietsen. Zo verbranden we weer wat calorietjes. We stappen na het ontbijt op de fietsen om richting Lambi over het fietspad  naar Tigaki te fietsen, langs de zee en de duinen. We komen langs verschillende strandjes met blauwe vlaggen. Na enkele kilometers stopt het fietspad en gaan we verder over de gewone weg. Het is niet druk. Af en toe komt er een auto langs, maar het is prima te doen. We komen langs verschillende fruitstalletjes en kopen er wat perziken en druiven en flesjes water voor onderweg. We komen nu op een stuk weg dat prachtig langs de zee loopt, Tigaki is in de verte al in zicht. Er zijn verschillende grote hotels en leuke stranden en we rijden Tigaki binnen. We stallen onze fietsen weer in de fietsenrekken en zoeken een leuk plekje om wat te drinken. We bestellen verse jus d’orange en genieten. Daarna is het tijd om aan het “werk” te gaan, we lopen naar het strand en maken foto’s en filmen het mooie, maar drukke strand. Er staan veel ligbedjes, het is een toeristisch plaatsje. Dit is een prima plek voor een strandvakantie concluderen we, maar wij zijn stiekem blij dat we in Kos stad zitten, met alle gezelligheid er omheen. Als we klaar zijn stappen we op de fiets om aan de terugweg te beginnen. Het is inmiddels midden op de dag en de zon staat hoog. Het is een warm ritje en als we bij Lambi aankomen, zijn we blij te kunnen neerploffen bij een strandtent, onder de parasol, want wat is het heet! We bestellen wat te eten en komen, na een poosje in de schaduw te hebben gezeten, weer helemaal bij. We kiezen twee strandbedjes uit en gaan even uitrusten. Dat hebben we wel verdiend, vinden we. De ober komt ons een schaal watermeloen brengen bij de strandbedjes, waar we heel dankbaar voor zijn.

Zia

Bij het hotel informeren we waar we een auto kunnen huren, want we willen ook grotere afstanden gaan afleggen. Hoewel het fietsen fantastisch is, neemt het ook veel tijd in beslag. Dat is natuurlijk heerlijk als je hier gewoon op vakantie bent en absoluut een aanrader, maar voor ons ligt dat anders, want we zijn hier voor werk en we moeten in een paar dagen tijd de  belangrijkste plaatsen van Kos in kaart brengen. Dat zal fietsend niet lukken, want wij zijn geen Joop Zoetemelk. We worden netjes opgehaald door het autoverhuurbedrijf waarmee het hotel samenwerkt. Voor 110 Euro hebben we drie dagen een fiat Panda. We gaan gelijk  op weg naar Zia. Onderweg komen we een aantal dappere sportfietsers tegen, die de klim wél aandurven naar het bergdorp, maar eerlijk is eerlijk, zelfs zij, sportievelingen, gaan met een slakkengang de berg op. Een tafereel dat we deze week vaker zullen tegenkomen, bijvoorbeeld richting de Thermen. “Vast Nederlanders”, denken we, “die laten zich niet zo snel afschrikken”. Ik herinnerde me van Zia, waar ik al enkele keren eerder geweest ben, dat het een leuk, druk, toeristisch dorp in de bergen is, met veel winkeltjes en restaurantjes. Mijn herinnering klopt, maar wat ik eerder nooit had gedaan, was via de trappen naar boven wandelen, naar het kerkje dat prachtig hoog ligt en gedecoreerd is met bloemen en planten. Daar is ook een leuk restaurantje dat “de Watermolen” (neromilos) heet, waar zich daadwerkelijk een watermolen bevindt uit het jaar 1800.  We bestellen hier op het terras een huisgemaakte citroen limonade en die is heerlijk en verfrissend. Deze zaak verdient een prijs, niet alleen voor de heerlijke limonade, maar ook voor de creatieve decoraties. Wat heeft de eigenaar zijn best gedaan om er een mooie, echt Griekse zaak van te maken. Het is prachtig. We lopen nog even door de straatjes met toeristenwinkeltjes en komen aan het einde van het dorp bij het Natuurpark van Zia. Het is een park met prachtige uitzichten en wandelpaden door een rustgevende, prachtige  natuur. Er leven ook een aantal dieren in het park, zoals herten, pauwen en schildpadden.

Camel beach – Paradise Beach

We gaan dan vanaf Zia op weg naar het mooie strand van Camel Beach. Dit is een klein en rustig zandstrand aan de zuidkant van het eiland. Het strand wordt aangegeven met een groot bord van de taverne die boven op de rotsen van Camel Beach staat. Om bij het strand te komen, moeten we een weliswaar korte, maar vrij steile zandweg af naar beneden. In de zandweg zitten veel kuilen, maar we komen beneden aan. Er staan een klein aantal strandbedjes met parasols, maar verder is er niets. Nou ja, niets… het is er erg mooi, een prachtig zandstand met een helderblauwe zee, noem dat maar niets... Hier kun je op het strand iets bestellen bij de jongens van de strandbedjes en zij gaan het boven bij het restaurant voor je halen! Helemaal naar boven, over de steile zandweg met kuilen, gaan ze het halen voor je, met de auto. Camel Beach is echt een prachtig strand dat door een soort gladde rotsen wordt beschut. Als de weg niet zo slecht was, zou het hier vast veel drukker zijn geweest. Zo “heb ieder nadeel zijn voordeel”. We gaan, na het foto’s maken en filmen, terug via de steile zandweg en komen weer op de hoofdweg.  Iets verder ligt  Paradise Beach, een groot zandstrand aan dezelfde kant als Camel Beach, dat geheel op toeristen is ingesteld. Ook dit strand wordt vanaf de hoofdweg duidelijk aangegeven en de weg er naartoe is prima en geheel geasfalteerd. Hier staan op het strand erg veel ligbedjes en er zijn allerlei watersporten mogelijk. Er is ook een waterpretparkje voor kinderen in de zee. Het is sowieso een zeer geschikte plek voor kinderen, want je kunt wel vijftig meter de zee inlopen en het water staat nog steeds maar tot je knieën. Dit strand heet niet voor niets Paradise Beach, want het is perfect. Boven het strand staat een Beach bar op de rotsen en iets hoger ligt het restaurant. Het is een goed restaurant, met een geweldig uitzicht op het paradijselijke strand.

We gaan op weg naar Limnionas, dat aan de andere kant van het eiland ligt. Het eiland is op deze plek zo smal, dat we er binnen no time zijn. Limnionas is een rustig en besloten strand met een klein haventje. Er is een leuke taverne en de weg ernaartoe is goed. Het is hier erg kleinschalig. Er liggen een paar vissersboten, enkele strandbedjes op het kleine, maar mooie strand en weinig mensen. Vanaf de taverna heb je een mooi uitzicht op de zee en het gebied. We rijden nu door naar Kefalos, een flink bergdorp, dat niet echt toeristisch te noemen is, maar wel een flink aantal terrasjes telt, waar de voorbijganger lekker wat kan eten of drinken. Als we doorrijden naar beneden, richting zee, komen we uit bij Kamari, een langgerekt kustdorp met veel restaurants. Er wort hier veel gesurft en er is een surfschool. Het toeristische plaatsje heeft een haventje en veel faciliteiten. Hoewel het een toeristisch ingestelde plek is, zien we niet zoveel mensen, terwijl het toch nog maar september is. We hebben geen idee waarom dit zo is, want het ziet er leuk uit en Kos stad zit wel helemaal vol met toeristen.
We hebben vandaag veel gezien en gedaan, met een auto kun je in korte tijd een heleboel zien. Een eiland als Kos, dat niet zo groot en erg vlak is, kun je in een dag met de auto gemakkelijk “doen”. ’s Avonds stappen we weer op de fiets en dat is een ideaal tijdstip voor een fietstocht. We rijden weer een flink eind over het fietspad langs de stad en het strand. We zorgen er wel voor dat we voor het donker terug zijn, want helaas, het licht op onze fietsen doet het niet. Stom dat we dit niet gecontroleerd hadden. De fietsbel doet het wél gelukkig, want in Kos stad is het erg druk en het komt regelmatig voor dat er mensen op het fietspad lopen.

Kos Stad

De volgende dag willen we veel foto’s in Kos stad gaan maken. Het is erg warm nog voor september, een graad of 34 wel en we lopen te puffen en te hijgen, maar wat heeft de stad een hoop bijzondere en mooie plekken. We gaan het kasteel binnen en het bijzondere is dat het verschillende periodes uit de geschiedenis weerspiegelt. Het kasteel Neratzia is namelijk gebouwd door de Johannieter Orde, maar de mooie zuilen en andere vondsten die op de binnenplaats te zien zijn, stammen uit de oudheid. Het gebied waar het kasteel is gebouwd, was namelijk al bewoond sinds de oudheid. Het kasteel lag oorspronkelijk op een klein eiland voor de stad en het was via een brug met Kos verbonden. Deze brug is er nog steeds, de bekende Palmbomen straat  wordt erdoor overbrugd. Deze straat is aangelegd nadat het gebied tussen het kasteel en Kos-stad was drooggelegd. Voor de komst van de Johannieter Orde stond hier al een vesting die de haven beschermde, die was gebouwd door de Venetianen. We zien dat er binnen de kasteelmuren een plaats is vrijgemaakt voor concerten. We lopen de brug weer over en bekijken het indrukwekkende, bekende, witte gebouw, dat tegenwoordig gebruikt wordt als politiebureau. Vervolgens gaan we kijken bij de oude agora, het plein met de imposante Tax poort, waarboven een enorme bougainville groeit, en de minaret van de Hadji Hassan moskee. Wat is er veel te zien en te fotograferen in deze stad.

Thermen - Agios Fokas

Onze volgende doelen zijn de Thermen en de Beach Club Agios Fokas. We rijden langs Psalidi en komen bij de Thermen aan en parkeren de auto. De wandeltocht naar beneden verloopt soepel en we voelen hoe warm het water van de Thermen is. Ik kan je vertellen: het water is echt erg warm en (een kleine bijkomstigheid) er hangt een vrij sterke zwavelgeur. Veel mensen zitten lekker te genieten van het warme water (en van de geur?), maar er zijn ook mensen die de koelere open zee prefereren, wat begrijpelijk is. Er is beneden bij het strand een kioskje met wat stoelen en tafels waar je een drankje en een snack kunt kopen. De weg terug naar boven verloopt minder soepel. Het is ook wel erg warm en dan bergop lopen, valt altijd tegen. Voor kinderen of mensen die minder goed ter been zijn, staan er ezeltjes klaar, die de vermoeide bezoeker boven kunnen brengen. Maar wij komen te voet boven! Heel wat mensen zitten na de wandeling lekker uit te puffen op het terras boven op de rotsen met uitzicht op zee. Dat is ook prachtig, maar wij rijden een stukje verder, want we zijn nieuwsgierig naar de ecologische Beach club van Agia Fokas. We bestellen hier wat te eten en drinken. Grappig dat de etenswaren in een klein houten mandarijnenkratje worden geserveerd. Alles is namelijk gerecycled hier.  Een goed idee! We bestellen een souvlaki met courgette en aubergine en verwachten een (vlees) souvlaki met ertussen courgettes en aubergines, maar het blijkt een vegetarische variant te zijn. Misverstandje, maar niet erg, want het smaakt heerlijk en er zit ook nog haloumi kaas bij. Het is lekker rustig hier. Daar genieten we van. We hopen dat de zaak het volhoudt, want het is een mooi initiatief.

Asklepeion

Na de middag gaan we naar het Asklepeion, dat maar 4 kilometer ten zuidwesten van Kos stad ligt. Het is een van de belangrijkste archeologische monumenten van het eiland Kos. Het was het beste en bekendste ziekenhuis uit de antieke tijd. Het ligt op een heuvel en het uitzicht op Kos stad, de omgeving en de zee  is vanaf hier adembenemend. Vanuit Kos stad is het Asklepeion  gemakkelijk  te bereiken met de auto en er rijden voor de toeristen ook minitreinen naartoe. Ook kun je er prima met de fiets komen. Dit doen heel veel mensen, hoewel er geen fietspad naartoe leidt.

Kardamena

Op naar Kardamena nu, een toeristisch plaatsje, aan de zuidkust van Kos, op 30 kilometer van Kos-stad en 7 km van het vliegveld. Het heeft een bruisend uitgaansleven, een groot zandstrand en een haventje. Kardamena is vooral onder jongeren populair, vanwege het goede uitgaansleven. Er zijn gezellige straatjes met winkeltjes, waar we even doorheen lopen en er zijn veel restaurants en terrasjes. Ook is er aan de weg een grote supermarkt. Het strand is niet helemaal wat wij zoeken, dus we besluiten een strand op te zoeken dat we gisteren hebben overgeslagen toen we bij Paradise Beach waren geweest. Het gaat om Agios Stefanos Beach. Dit strand is interessant, omdat je er niet alleen heerlijk kunt zonnen en zwemmen, maar er zijn ook allerlei restanten (pilaren e.d.)  te bezichtigen van de vroegchristelijke Agios Stefanos basiliek uit de 5e  eeuw na Christus. De zee bij Agios Stefanos is heerlijk ondiep en het eilandje Kastri met het Agios Nikolaos kerkje, dat tegenover het strand ligt kun je bijna lopend bereiken! Dit is weer een plekje waarvan ik zeg: geweldig! We blijven hier een paar uurtjes en prijzen onszelf gelukkig met deze baan.

Marmari en Mastichari

De volgend dag, onze laatste alweer, gaan we naar Marmari, waar we wat drinken op een terras aan het strand. Het is een erg mooi, wit zandstrand en er zijn wat gezellige tavernes en terrasjes, maar verder dan de mooie stranden is er niet zo veel te doen, qua winkels of andere bezienswaardigheden. Wel zijn er een aantal grote hotels langs de zee gevestigd. Het is een echte badplaats voor een strandvakantie, niets mis mee, want het ligt op maar 15 km van Kos stad. Tot slot willen we nog een kijkje nemen in de bekende badplaats Mastichari. We merken dat dit wel een echt dorp is met echte huizen, winkels en Griekse mensen. Ook hier is het strand prachtig. We waren van plan hier wat langer te blijven, maar toevallig is er die dag erg veel aangespoeld zeewier, jammer! Maar zo is de natuur.

Markos beach

We besluiten nog een keer de kant van Paradise Beach op te gaan. We kiezen deze keer voor het rustige Markos Beach, waar we heerlijk bij de gezellige taverne eten en genieten van de stilte en rust op dit strand. Dit strand is trouwens ook gerust een paradijsje te noemen, maar niet verder vertellen! Als lunch besluiten we nog eens voor de souvlaki te gaan, maar dan voor de echte! We krijgen ieder drie souvlakies op ons bord en als lunch is het toch wat teveel voor ons. Gelukkig krijgen we hulp van een aantal schattige zwerfkatjes. Op het strand genieten we nog even van de zon en de zee, want morgen om dezelfde tijd zitten we alweer in Nederland. We besluiten de laatste avond nog een keer bij het pita-tentje te gaan eten en we komen toevallig naast twee Nederlanders te zitten. Zij vertellen dat ze al elf jaar op Kos komen en dat het eiland voor hen als thuis voelt. “Elk jaar lekker fietsen,” vertellen ze, “heerlijk naar het strand van Tigaki.” Ze logeren altijd  bij hetzelfde hotelletje in Kos stad, waar de eigenaresse en eigenaar voor hen als familie zijn gaan voelen. Leuk om weer zo’n verhaal te horen van echte Griekenland liefhebbers.

Conclusie: Kos is een ideaal eiland om een fiets-, strand- en autovakantie te combineren. Enkele dagen fietsen, enkele dagen met de auto rondtoeren langs de verder weg gelegen plekjes en bezienswaardigheden en natuurlijk volop genieten van de prachtige standen en het lekkere eten. Dat  is toch vakantie? Voor mij wel!